NAJBOLJA HRANA ZA MOZAK

12. 04. 2018

Da li ste se ikada zapitali da li hrana koju jedemo ima veze sa funkcionisanjem našeg mozga? Oduvek smo znali da ono što jedemo utiče na naše telo i kako izgledamo, ali naučnici takođe sve više dokazuju da ono što jedemo, utiče i na naš mozak.

Hrana bogata antioksidansima, dobrim mastima, vitaminima i mineralima obezbeđuje energiju i pomaže u zaštiti od bolesti mozga, tako da od hrane bogate nutrijentima korist imaju i creva i mozak.

Naravno, neka hrana je bolja za mozak nego druga. Predstavljamo vam  14 namirnica za mozak, koje bi trebalo da jedete kako biste nahranili i um i telo. Uz mešavinu voća, povrća, ulja i čak čokolade, nadamo se da će se naći neka namirnica za svačiji ukus.

 

 

1. Avokado


Ovo voće je jedno od najzdravijih koji možete konzumirati. On ima monosaturisane masti (one dobre), koje održavaju nivo šećera u krvi i sjajnu kožu. Avokado sadrži vitamin K i folate, čime pomaže u prevenciji krvnih ugrušaka u mozgu (zaštitu od moždanog udara), i poboljšava kognitivne funkcije, posebno pamćenje i koncentraciju.
Takođe je bogat vitaminima B i C, koji nisu uskladišteni u našem telu i moraju se svakodnevno dopunjavati. Plus, oni imaju najveći sadržaj proteina i najmanji sadržaj šećera od sveg voća.

 

2. Cvekla


Ovo korenasto povrće je jedna od najhranljivijih biljaka koje možete pojesti. Ona smanjuje upale, ima antioksidanse koji štite od kancera i pomaže da eliminišete toksine iz krvi. Prirodni nitrati u cvekli povećavaju protok krvi u mozgu, pomažući tako u mentalnim performansama. Plus, tokom jakih treninga, pomaže u povećanju nivoa energije.

 

3. Borovnice


Borovnice su jedna od namirnica koja je najbogatija antioksidansima, a sadrži i vitamin C, vitamin K i vlakna. Zbog visokog nivoa galne kiseline, borovnice su posebno dobre u zaštiti našeg mozga od degeneracije i stresa.

 

4. Brokoli
 

Brokoli će zahvaljujući visokom nivou vitamina K i holina, očuvati naše pamćenje.

Takođe je bogat vitaminom C - zapravo, 70g brokolija pruža 150% preporučenog dnevnog unosa. Visok nivo vlakana znači da će vas brzo zasititi.

 

5. Celer


Njegovi visoki nivoi antioksidanasa i polisaharida deluju kao prirodni antiinflamatorni lekovi i mogu pomoći u ublažavanju simptoma vezanih za upale, kao što su bol u zglobovima i sindrom iritabilnog creva.
Zato što je toliko hranjivo - bogato vitaminama, mineralima i nutrijentima a ima malo kalorija, odlična je opcija za užinu za one koje žele da smanje kilograma.

 

6. Kokosovo ulje


Kokosovo ulje deluje kao prirodni antiinflamatorni lek, potiskujući ćelije odgovorne za upale. Može pomoći kod gubitka pamćenja u starosti i uništiti loše bakterije koje se nalaze u stomaku.

 

7. Tamna čokolada


Ova čokolada ima flavonol, koji ima antioksidativna i antiinflamatorna svojstva. Oni takođe mogu pomoći u smanjenju krvnog pritiska i poboljšavaju protok krvi do mozga i srca.

Ali nije svaka čokolada ista. Pravilo je što tamnija čokolade, to više koristi za zdravlje. Zaobiđite mlečnu i belu čokolade i odlučite se za minimalno obrađenu tamnu čokoladu koja ima najmanje 70% kakaoa.

 

8. Žumance


Žumanca sadrže velike količine holina, što pomaže u razvoju mozga fetusa kod trudnica.
Ako ste suzdržavali od konzumiranja celih jaja zbog problema sa holesterolom, imamo dobre vesti. Istraživanja su pokazala da nemaju nikakvog uticaja na nivo holesterola kod zdravih odraslih osoba i zapravo bi mogla pomoći da se podigne dobar nivo holesterola. Žumanca su takođe jedan od najjeftinijih izvora proteina.

 

9. Ekstra devičansko maslinovo ulje


Pravo ekstra devičansko maslinovo ulje je prava hrana za mozak. Zahvaljujući moćnim antioksidansima poznatim kao polifenoli koji se nalaze u ulju, ne samo da poboljšavaju učenje i pamćenje, već i da “vrate unazad” promene u vezi sa starenjem i bolestima. Ulje takođe pomaže u borbi protiv proteina koji su otrovni za mozak i izazivaju Alchajmerovu bolest.

Samo zapamtite da ekstra devičansko maslinovo ulje nije dobra opcija za kuvanje, jer se hidrogenizuje i razgradjuje na visokim temperaturama. Najbolji način da se konzumira je hladno ili na sobnoj temperaturi.

 

10. Zeleno lisnato povrće


U istraživanju koje je ispitivalo navike ishrane i mentalne sposobnosti više od 950 starih osoba, oni koji su jeli zeleno lisnato povrće jednom ili dva puta dnevno su imali sporije mentalno pogoršanje od onih koji ga nisu jeli.

Zeleno, lisnato povrće takođe je puno vitaminima A i K, koji pomažu u borbi protiv upala i održavaju jake kosti.

 

11. Ruzmarin
 

Karnozinska kiselina, jedan od glavnih sastojaka u ruzmarinu, pomaže zaštiti mozga od neurodegeneracije. Radi to tako što štiti mozak od slobodnih radikala koji su vezani za neurodegeneraciju, Alchajmerovu bolest, moždane udare i normalno starenje u mozgu.
Takođe pomaže zaštiti očnog vida, zahvaljujući visokim nivoima antioksidanasa i antiinflamatornih svojstava.

 

12. Losos


Losos ima puno omega 3 masnih kiselina koji podstiču normalno funkcionisanje mozga i poboljšavaju pamćenje. Ove masne kiseline takođe mogu pomoći u sprečavanju raka i ubijanju tumora.
 

13. Kurkuma


Zahvaljujući kurkuminu, hemijskom jedinjenju pronađenom u kurkumi, ovaj začin je jedan od najmoćnijih (i prirodnih) antiinflamatornih sredstava.

Kurkuma takođe pomaže u jačanju nivoa antioksidansa i održavanju zdravog imunološkog sistema, a takođe poboljšava unos kiseonika u mozak, držeći vas budnim i sposobnim za obradu informacija.

 

14. Orasi


Samo nekoliko oraha dnevno može poboljšati vaše kognitivno zdravlje. Njihovi visoki nivoi antioksidanasa, vitamina i minerala takođe poboljšavaju mentalnu budnost. Vitamin E u orasima takođe može da pomogne u prevenciji od Alchajmerove bolesti.

 

  POVEZANI ČLANCI